(toespraak bij bezoek aan de nieuwe Theunisbrug / Sportpaleisbrug)
Geachte minister, mevrouw Peeters, beste aanwezigen,
We staan hier op een brug die alle Antwerpenaren kennen als de ‘brug van ’t Sportpaleis’. Weinig mensen kennen de juiste naam: Gabriël Theunisbrug, en daarmee wil ik niets afdoen aan de verdiensten van Gabriël Theunis, burgemeester van Merksem tussen 1963 en 1969.
Wat er ook van zij, de brug heeft dankzij de gezamenlijke inspanningen van heel veel mensen een totale make over gekregen.
Ik wil daarvoor mijn dank uitspreken:
aan de Vlaamse Waterweg,
De Lijn,
het Agentschap Wegen en Verkeer,
Water-link,
en de uiteraard de aannemers en de mensen die hier op de werf gewerkt hebben.
Mooi werk.
En waar ik mij herinner was dat het vroeger een verschrikking was om hier over te fietsen en te wandelen – de brug was werkelijk in lamentabele toestand – zie ik nu een echte blikvanger.
Een brug die mag gezien worden, zal gezien worden, en uiteraard ook gebruikt.
Alle verkeersdeelnemers gaan erop vooruit: van de boten die hier onder de brug door passeren, het vracht- en personenverkeer, het openbaar vervoer, de voetgangers en fietsers, tot de jonge moeder die met haar buggy de oversteek maakt.
Ook de buurtbewoners doen hier een goede zaak. De voet van de brug kant Merksem zal heraangelegd worden met meer overzichtelijke kruispunten, betere tramhaltes, veiligere oversteekplaatsen, comfortabele fiets- en voetpaden, sport- en speelfaciliteiten.
Het werk is dus nog niet af, maar de Theunisbrug heeft al wel een tweede leven; en dat mag gevierd worden.
Dank.
——
(persbericht)
Vanaf 8 juli rijdt verkeer over eerste deel nieuwe Theunisbrug
De werken aan de Theunisbrug in Antwerpen staan voor een belangrijk moment. Van 4 tot 8 juli vindt een switch plaats waarna het verkeer voor het eerst over de nieuwe brug zal rijden. De oude bruggaat vervolgens onder de sloophamer, zodat er ruimte ontstaat voor de bouw van het derde en laatste deel van de nieuwe Theunisbrug. Deze fasewissel luidt tegelijk ook de start van de werken aan het Duvelsplein in. Het kruispunt van de Minister Delbekelaan en Frans de L’Arbrelaan ondergaat het komende jaar een volledige metamorfose tot een aangenaam sport- en verblijfsplein.
Ruim een jaar geleden startte De Vlaamse Waterweg nv met de bouw van de eerste twee delen van de nieuwe Theunisbrug. De trambrug en de oostelijke wegbrug voor het toekomstig verkeer richting Merksem zijn opgebouwd en liggen sinds oktober te pronken boven het Albertkanaal. De voorbije maanden stonden in het teken van de afwerking van de aanloophellingen en het aanbrengen van het wegdek en de tramsporen op de bruggen. “De coronacrisis stuurde de oorspronkelijke planning enigszins in de war, maar dankzij de inzet van en de goede samenwerking tussen alle projectpartners en de aannemer is de fasewissel nu nabij”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare werken Lydia Peeters.
Tram onderbroken, amper hinder voor wegverkeer
De switch van de oude naar de nieuwe brug is gepland van 4 tot en met 8 juli. “Op technisch vlak is dit opnieuw een huzarenstukje. De nieuwe tramsporen en bovenleidingen moeten we aansluiten op het bestaande tramnet voor en achter de brug.” legt Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg nv uit. “Dat betekent dat de tram 5 dagen niet over de brug kan rijden. Het wegverkeer zal amper hinder ondervinden. Op woensdagochtend 8 juli verschuiven we de signalisatie en kunnen auto’s, fietsers en voetgangers over de nieuwe brug. Het autoverkeer beschikt ook na de fasewissel over één rijstrook in elke richting. Een dag later, vanaf donderdag 9 juli, kunnen ook de trams via de nieuwe brug het kanaal oversteken.”
Cruciale schakel voor binnenscheepvaart
Minister Lydia Peeters benadrukt de noodzaak van de verhoging van de bruggen over het Albertkanaal. “De Theunisbrug is een cruciale schakel om het Albertkanaal op te waarderen voor de binnenscheepvaart. Binnen dit project verhogen we niet alleen de brug tot een vrije doorvaarthoogte van 9,10 meter. We verbreden hier ook het kanaal van amper 48 meter breed tot bijna 90 meter breed. Op die manier geven we onze binnenscheepvaart alle kansen en kunnen binnenschepen met vier lagen containers veilig en vlot varen.”
Aanleg Duvelsplein haakt in op werken theunisbrug
Schepen voor mobiliteit Koen Kennis is in z’n nopjes: “De nieuwe Theunisbrug is niet alleen een echte blikvanger, ze zorgt ook voor betere doorstroming van het tram-, auto- en vrachtverkeer. Bovendien biedt de brug meer comfort en veiligheid aan voetgangers en fietsers.”
De fasewissel op de Theunisbrug betekent meteen ook de start van de ingrijpende werken op het kruispunt van de minister Delbekelaan en Frans de L’Arbrelaan. Het drukke en overzichtelijke kruispunt wordt omgevormd tot het Duvelsplein. Door de weginfrastructuur compacter aan te leggen, ontstaat er ruimte voor meer groen en is er plaats om een ruim sport- en verblijfsplein te bouwen. “Ook aan de omwonenden is gedacht. De heraanleg van het kruispunt aan de voet van de brug kant Merksem zal resulteren in betere oversteekplaatsen, brede fietspaden, een nieuw tramperron en zelfs speel- en sportfaciliteiten.”
De volgende stappen
Aan de Theunisbrug start de aannemer na de omschakeling meteen met het ontmantelen en slopen van de oude brug. In het weekend van 11 en 12 juli verdwijnt al meteen het grootste deel van de brug. Op de plek van de oude brug komt het derde en laatste deel van de nieuwe Theunisbrug, de wegbrug voor verkeer richting Deurne.
Tegelijk starten ook de werken op het kruispunt aan de voet van de brug kant Merksem. In twee grote fases vernieuwen we eerste de westzijde en vervolgens de oostzijde, zodat het verkeer steeds doorgang heeft.
Volgens de huidige planning zullen zowel de Theunisbrug als het Duvelsplein in de zomer van 2021 klaar zijn.