(persbericht)
Sinds vandaag zijn de onderdelen van het ponton van de nieuwe Antwerpse cruiseterminal onderweg naar het Steenplein. Samen zullen ze het nieuwe ponton van 350 meter lengte vormen waaraan zee- en riviercruises aanmeren ter hoogte van Het Steen. De delen komen op verschillende dagen en tijdstippen aan. De komende maanden worden ze ter plekke afgewerkt en aan elkaar gemonteerd. Als alles vlot verloopt, zijn de werken afgerond in het voorjaar van 2021.
De voorbije jaren kende Antwerpen groeicijfers als bestemming voor zee- en riviercruises. In 2019 deden 887 rivier- en 33 zeecruises de stad aan, goed voor 147.372 passagiers. Die groei resulteerde in de nood aan extra capaciteit en een betere en aan strengere milieunormen aangepaste infrastructuur om de schepen en passagiers te ontvangen. De huidige cruiseterminal onder hangar 21 aan het Zuiderterras voldoet niet meer aan eisen inzake comfort en duurzaamheid.
Onderdeel van toeristisch onthaalcentrum
De stad besliste in 2018 om de nieuwe cruiseterminal te integreren in het toekomstige toeristische onthaalcentrum in en rond Het Steen. Zo kunnen passagiers van zee- en riviercruises meteen optimaal ontvangen worden in Antwerpen. Daarvoor zal de aanmeerplaats voor schepen verplaatst worden naar een locatie ter hoogte van Het Steen.
Schepen voor toerisme Koen Kennis: “Antwerpen is 1 van de weinige steden waar cruiseschepen in het centrum kunnen aanmeren. Zoiets is een troef om toeristen aan te trekken. Het historische hart van de stad, met de talrijke monumenten, musea, cafés en restaurants, zal door de cruiseterminal en de herinrichting van Het Steen een grote boost krijgen.”
Het nieuwe ponton zal bestaan uit een aantal verschillende onderdelen. Twee toegangsplatformen sluiten via twee bruggen aan op het ponton. Op het ponton zelf komt een drijvend, transparant paviljoen. Er komt ook een aansluiting met het bestaande ponton, waaraan De Waterbus en het veer aanmeren.
Geschilderd staal
Op het aanmeerponton komt een luifel die de passagiers beschermt tegen regen en afschermt van het water. De wand van de luifel heeft een open patroon, net zoals de toegangsbruggen en het paviljoen. De hoofdstructuur van de toegangsbruggen bestaat uit geschilderd staal.
De verschillende delen worden geschilderd in een lichtgrijze kleur aan de buitenzijde en in heldere kleuren aan de binnenzijde. De luifel kleurt aan de binnenzijde maritiem blauw, de toegangsbruggen geel. De kleuren zijn geïnspireerd op de typische kleuren die aanwezig zijn in de haven.
Transport in verschillende delen
De constructie van het ponton is in de loop van 2019 en 2020 gemaakt in een staalbouwatelier in Wondelgem. De afgelopen maand werden verschillende onderdelen al ter plekke te water gelaten. Vanaf deze week zullen ze met drie verschillende transporten via de Schelde naar het Steenplein vertrekken:
- Op maandag 21 september zijn twee transporten over het water vertrokken richting het Steenplein:
- Het ene, met het transparant paviljoen, komt van aan de Zuidnatie in de Antwerpse haven naar het Steenplein.
- Het andere, met beide toegangsplatformen, komt rechtstreeks vanuit Wondelgem naar het Steenplein.
- Op donderdag 1 oktober vertrekken drie grote aanmeerpontons met de toegangsbruggen. Ook dat transport (120 meter lang en 35 meter breed) komt rechtstreeks vanuit het staalbouwatelier in Wondelgem.
Een filmpje van de eerdere tewaterlating is te vinden op www.agvespa.be, klik hier voor de rechtstreekse link.
Als alles volgens plan verloopt, zullen op vrijdag 2 oktober alle onderdelen gearriveerd zijn aan het Steenplein. Daarna worden alle delen de komende maanden ter plekke afgewerkt en aan elkaar gemonteerd. Als alles vlot gaat, zijn de werken afgerond in het voorjaar van 2021 en kan de cruiseterminal verhuizen naar zijn nieuwe locatie. De eerste cruises kunnen dan vanaf de start van het nieuwe cruiseseizoen in het voorjaar van 2021 aan het nieuwe ponton worden ontvangen.
Uitvoering en ontwerp
De tijdelijke handelsvereniging Artes Roegiers – Victor Buyck voert de werken uit in opdracht van AG VESPA, het autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten Antwerpen, en De Vlaamse Waterweg nv. Het ontwerp van het ponton is van NEY & Partners