(toespraak bij de eerst vaart van de Waterlimo tussen Temse en Antwerpen, dd. 14 mei 2021)
Beste aanwezigen,
in het bijzonder de burgemeester van Temse, de heer Luc De Ryck, dank voor uw gastvrije ontvangst,
ik begroet ook de burgemeesters van de andere Scheldegemeenten,
beste collega-schepenen hier aanwezig,
beste Philippe,
Er loopt een rode draad door een groot aantal van mijn publieke optredens de laatste jaren: de aankondiging van de grote infrastructuurwerken in en rond Antwerpen, om onze mobiliteitsknoop te ontwarren. Een mobiliteitsknoop die de stad en Vlaanderen massa’s tijd en geld kost…
Mijn woorden werden lang op ongeloof onthaald, in de zin van ‘Ja, dat verhaal kennen we, veel praten maar niks doen, typisch Antwerps,… ‘
Dat cynisme was ergens ook te begrijpen, na zoveel jaren van stilstand.
Maar dit stadsbestuur, samen met alle partners van het Toekomstverbond, maakt er eindelijk werk van. Eens alle neuzen in dezelfde richting gezet, eens de plannen afgeklopt, de vergunningen goedgekeurd, kon de schop in de grond.
Ondertussen zijn we zover, dames en heren.
Op de Linkeroever zijn de werken al erg zichtbaar en voelbaar.
Eerder dit jaar werd de werf nog groter, verplaatste die zich naar de Rechteroever, aan het Noordkasteel en nu ook in Merksem (Groenendaallaan).
Als we straks de brug aan het Sportpaleis gaan afbreken, zullen de werken zich geleidelijk naar het zuiden verplaatsen, richting Knoop Zuid, voorbij de aansluitingen met de E19 en de A12 richting Boom.
Het Antwerpse stadsbestuur en Oosterweel-bouwheer Lantis zijn zich altijd bewust geweest van de hinder die deze werken zullen meebrengen voor wie in Antwerpen moet zijn, of er langs moet. Vandaar een ruim Minder Hinder-programma, om de hinder te beperken en begeleiden.
Beste mensen, we schrijven met de werken niet enkel geschiedenis, we hebben ook de ambitie om de Antwerpse mobiliteit blijvend te herschrijven, IN en ROND de stad en de regio.
Die ambitie moet zich vertalen in een modal shift, weg van de auto, richting alternatieven.
Wat die alternatieven zijn, welke de meest geschikte zijn, moet iedereen voor zichzelf uitmaken.
En dan kom ik terug naar waarom we hier vandaag samen zijn: dankzij Philippe Ophoff en het team van OX Boats komt er een alternatief bij.
Ook hun bijdrage draagt bij aan de modal shift voor Antwerpen en de Antwerpse regio. Dat op zich is al een reden om Philippe en zijn collega’s te feliciteren en succes te wensen.
Daarnaast vind ik een watertaxi iets dat past bij de uitstraling van Antwerpen als handelsstad en havenstad.
Maar ik sta hier niet alleen als schepen voor mobiliteit. Ik sta hier ook als voorzitter van de Vervoerregio Antwerpen.
Het is de Schelde die ons hier samen brengt, het is de Schelde die Antwerpen en het Waasland verbindt. De mobiliteit van het Waasland en Antwerpen zijn met elkaar verweven. Ik wil hier een lans breken voor meer samenwerking tussen de Vervoerregio’s Antwerpen en Waasland.
Vervoer over water is aan een opmars bezig, we mogen niet achter blijven. De Antwerpenaar heeft het tot z’n grote vreugde al vastgesteld: de laatste jaren wordt het steeds levendiger aan de kaaien. Niet alleen om te recreëren, ook het woon-werkverkeer piekt er. De Waterbus vervoert steeds meer mensen tussen Hemiksem en Lillo, de overzet naar Sint-Anneke bewijst elke dag zijn nut, en u weet dat we de fietsers willen faciliteren met een performante vaste oeververbinding. Een watertaxi hoort in dat rijtje thuis.
Daar kan ik Philippe Ophoff alleen maar voor bedanken. Veel succes en behouden vaart!