(speech bij de start van de wandelingen door de Smart Retail Area in het Antwerpse winkelhart – voor persbericht scroll naar onder)
—
Dames en heren,
Goeiemorgen iedereen, in het bijzonder de aanwezige leden van de Ondernemende Binnenstad Antwerpen en de mensen van de pers.
Antwerpen is niet alleen dé winkelstad van België, Antwerpen is ook dé winkelstad van de toekomst.
Vandaag neem ik u graag mee op een wandeling door onze Smart Retail Area.
Als u denkt dat u het winkelgebied tussen Operaplein en Groenplaats kent, dan zeg ik: er is nog zoveel dat u niet ziet.
We gaan geleid worden door een onzichtbare digitale hand.
Dat klinkt spannend, en dat is het ook.
Dames en heren, ik weet dat een omschrijving zoals ‘onzichtbare digitale hand’ ook afschrikt. Nieuwe technologie vaak botst op wantrouwen, dat is een gekend fenomeen.
Het gaat over toepassingen waarvan mensen zich dikwijls moeilijk een voorstelling kunnen maken.
Hoe werkt in godsnaam een ‘virtueel pashokje’?
Moet ik mijn maten opgeven aan een robot?
Waarom moet ik mijn gsm laten bepalen waar ik binnen ga, waar niet?
Zijn al die beeldschermen geen tijdverspilling?
Geef ik hier als klant niet al mijn privacy op? (noot: hele project is GDPR-proof)
Waar is de winkeljuffrouw die mij vroeger zo snel kon helpen?
Ik begrijp al die vragen, die scepsis.
Daarom lanceren we een reeks wandelingen door het winkelhart van de stad. Deelnemers kunnen daar kennismaken met het ‘fygitale shoppen’, het huwelijk tussen digitaal en fysiek shoppen.
Want dat is de toekomst, dames en heren, die hybride vorm.
Niet alle shopping zal in de toekomst online gebeuren; dat is niet waar de klanten naar op zoek zijn, dat is niet wat onze ondernemers wensen, en dat is zeker niet wat de stad wil. We willen beleving.
Het klinkt als een cliché, maar we mogen hier echt wel spreken van een win / win.
Winst voor retailers en winkelgebieden: zij pimpen hiermee hun concurrentievermogen. Zonder digitale poot is ondernemen nog moeilijk denkbaar.
Winst voor de stad. Het stadsbestuur werkt hard aan het imago van Antwerpen als winkelstad.
We doen dat samen met de lokale handelaren, de Antwerpse handelaarsverenigingen, met de belangengroepen. Ook hier geldt: ‘data is king’. ‘Meten is weten’.
Maar finaal geldt ook ‘de klant is king’, de klant is koning.
Als we het vandaag hebben over een smart retail area in Antwerpen dan gaat het niet om een revolutie. Het gaat over nieuwe concepten, nieuwe toepassingen, nieuwe manieren om vraag en aanbod samen te brengen.
Ik dank de Thomas More Hoogeschool met wie hiervoor samenwerken, ik dank de Vlaamse en de Europese overheid, en uiteraard ook alle deelnemende handelszaken.
En dan is het nu tijd om de daad bij het woord te voeren.
We hadden al Slim naar Antwerpen, nu is er ook Slim door Antwerpen.
Zo meteen gaan we op wandel met stadsgids Tanguy Ottomer, de ‘peter’ van dit project.
Maar eerst geef ik het woord aan Helma Kools, projectleider.
—
PERSBERICHT
Antwerpse winkeliers testen slimme technologie uit
Stad lanceert wandelroute doorheen Smart Retail Area, die online en offline shoppen samen brengt.
De komende maanden transformeert het winkelgebied tussen het Operaplein en de Groenplaats zich in een innovatieve ‘Smart Retail Area’, waar detailhandelaars en hun klanten verschillende innovaties uittesten. Meer en meer consumenten kopen online en dus moeten ook fysieke retailers mee de digitale trein op. Een wandeling langsheen 12 locaties in het winkelgebied laat bezoekers kennis maken met uiteenlopende innovatieve toepassingen zoals robots, digitale schermen, QR-tags en social media walls. Zo willen handelaars terug meer klanten fysiek naar de winkel krijgen en wil de stad zich profileren als de winkelstad van de toekomst. Met het project Smart Retail Area wil stad Antwerpen, in samenwerking met Thomas-More Hogeschool en gesteund door de Vlaamse overheid en het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO), het concurrentievermogen van handelaars en winkelgebieden versterken. Dit doet ze door, zowel op straat als in de winkels, slimme technologie in te zetten die een positieve impact heeft op de beleving van de klanten en op hun aankoopgedrag. Langsheen de ‘Via Sinjoor’, het winkelgebied dat loopt van het Centraal Station over de Meir tot aan de Schelde, worden tot het einde van de zomer verschillende slimme toepassingen getest. Zo is er bijvoorbeeld een robot die ondersteunt bij repetitieve taken van het winkelpersoneel, een social media wall met community-campagnes of QR-tags om de klant beter te informeren over het maakproces en de materialen van de verschillende producten.
Schepen voor middenstand Koen Kennis: “Fygitaal winkelen is de toekomst. De wandelingen zijn een unieke opportuniteit voor handelaars om concreet te ervaren hoe slimme technologie een meerwaarde kan zijn voor hun winkel en om te testen hoe hun klanten er mee aan de slag gaan.”
Lokale economie versterken
Het Smart Retail Area-project in Antwerpen loopt nog tot en met eind 2022 en is één van de acht Vlaamse projecten die recent van start gingen om de lokale economie op een slimme manier te versterken. Alle projecten krijgen steun van de Europese Unie en de Vlaamse overheid.
Schepen Koen Kennis ziet het alvast als een opportuniteit: “Antwerpen is dé belevingsstad bij uitstek, zeker ook op het vlak van retail. Dergelijke innovaties moet je testen, moet je voelen en uitproberen. Dankzij het ‘Smart Retail Area’-project kunnen wij onze handelaars, onze inwoners én bezoekers van Antwerpen daartoe de kans geven.”
Vanaf 8 juni kunnen nieuwsgierigen mee op digitale ontdekkingstocht langsheen 12 winkels in de stadskern. Het kaartje met de exacte locaties, de deelnemende handelszaken en een aantal voorproefjes, gemaakt door stadsgids Tanguy Ottomer, is terug te vinden via deze link. Daarnaast kan iedereen de slimme retail-toepassingen zelf ontdekken in de winkels tot het einde van de zomer, op het moment dat het hen het beste past.