(toespraak bij start van netwerk elektrische deelfietsen van Donkey Republic in de Vervoerregio Antwerpen – persbericht zie onderaan)
Goeiemorgen iedereen, zeker aan mevrouw de minister, en aan alle vertegenwoordigers van de lokale besturen in de Antwerpse Vervoerregio, hier aanwezig,
and a warm welcome especially to our visitors from Denmark,
Dames en heren, ladies and gentlemen,
Just last month we witnessed a succesful Danish-Flemish collaboration. By combining their talent, their skills and forces, Wout van Aert and Jonas Vingegaard dominated the Tour de France. Wout the green jersey, Jonas the yellow jersey.
Today we are launching a new Flemish – Danish collaboration.
Een Vlaams-Deense tandem, met Lantis en de Antwerpse Vervoerregio, op een fiets van Donkey Republic.
De uitdaging is groot: de modal shift die we in de stad zien, uitbreiden naar de regio.
Enkele cijfers over die regio:
1,1 miljoen inwoners
duizenden grote, middelgrote en kleine bedrijven
32 steden en gemeenten
en een aantal steden en gemeenten in de rand die zich aansluiten
Samen vormen deze steden, gemeenten en bedrijven de economische motor van Vlaanderen en België.
Om die reden is het essentieel dat we regio bereikbaar en leefbaar houden.
De Antwerpse Vervoerregio wil bewijzen dat bereikbaarheid en leefbaarheid geen communicerende vaten zijn. Integendeel: ze versterken elkaar. Een bereikbare regio is een regio waar het goed leven is. Een bereikbare regio is een regio waar het goed investeren is. Deze regio heeft meer mobiliteit nodig, niet minder.
Dames en heren, vandaag leggen we een belangrijk stuk in de puzzel van de mobiliteit in de Antwerpse regio.
Als ik zeg ‘we’, dan heb ik het over het team van Lantis en de vertegenwoordigers van de lokale besturen, beiden hier aanwezig.
Ik wil hen bedanken voor de samenwerking, die maakt dat we dit project van de grond krijgen, en die maakt dat de Vervoerregio Antwerpen voorop loopt in Vlaanderen. Of moet ik zeggen: voorop fietst?
In het kader van het Routeplan 2030 werkt die regio aan een ambitieuze modal shift.
Die modal shift is er reeds in de stad, en die willen we nu ook gerealiseerd zien in de regio. Dit e-bikenetwerk zal pas echt renderen als het kan rekenen op voldoende infrastructuur. Om die reden doe ik hier graag een oproep richting minister om de engagementen aangegaan in het kader van het Fietsfonds te honoreren.
Aan het enthousiasme van de lokale besturen in onze Vervoerregio zal het niet liggen.
Als ik zie hoe massaal zij intekenen op dit project, dan weet ik dat zij modal shift onderschrijven. De baseline van het Routeplan 2030 is niet toevallig ‘Samen vooruit’.
Met Velo heeft de stad Antwerpen al bewezen een performant deelsysteem te kunnen ontplooien. Ook dat netwerk hebben we stapsgewijs uitgerold, elke dag maken duizenden fietsers in stad en districten daarvan gebruik. Met deze samenwerking ambiëren we hetzelfde op grotere schaal.
Mevrouw de minister, laat Antwerpen en de Antwerpse Vervoerregio gerust de Wout Van Aert onder de Vervoerregio’s zijn. De andere Vervoerregio’s mogen zich gerust in ons wiel zetten.
PERSBERICHT
Nieuw elektrisch deelfietsensysteem van start in Vervoerregio Antwerpen
- Basisnetwerk van 1650 elektrische fietsen in 32 gemeenten
- Uitbreiding mogelijk op individuele vraag van bedrijven, organisaties of gemeenten
Vanaf vandaag kan je in Antwerpen op een Lydia, een Koen of een Erdem fietsen. Dat zijn de namen van de eerste drie elektrische deelfietsen van Donkey Republic die vandaag officieel werden voorgesteld door Vlaams Minister van Mobiliteit Lydia Peeters, Koen Kennis, voorzitter van de Vervoerregio Antwerpen en Erdem Ovacik, CEO van Donkey Republic. De officiële voorstelling betekent meteen ook de aftrap van de uitrol van dit gloednieuwe deelfietsensysteem waarbij 1.650 deelfietsen zullen verspreid worden over 32 Antwerpse en enkele Wase gemeenten. Als alles volgens plan verloopt, zullen in november de laatste fietsen worden geplaatst in Sint-Niklaas.
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters: “De elektrische deelfietsen van Donkey Republic zullen een belangrijk aandeel hebben in de realisatie van de modal shift richting duurzame verplaatsingen. De (elektrische) fiets is voor steeds meer mensen een valabel alternatief voor de auto omdat langere afstanden haalbaar worden. Maar uiteraard blijft het ook nodig om te investeren in veilige en comfortabel infrastructuur en dat doen we ook met Vlaanderen: deze legislatuur investeren we meer dan een miljard in fietsinfrastructuur.”
Van Velo tot Donkey
De stad Antwerpen en de districten kennen al sinds jaren het Velo-systeem dat bijzonder succesvol stadsfietsen aanbiedt op 305 stations. De Velo’s lenen zich perfect voor korte verplaatsingen binnen de stad. Ook in de ruime regio rond Antwerpen is er potentieel voor een systeem van deelfietsen. Voor bijvoorbeeld een verdere verplaatsing richting de stad, maar ook voor je dagelijkse woon-werkverkeer in combinatie met het openbaar vervoer. Alleen zijn elektrische fietsen gezien de vaak langere afstanden voor deze verplaatsingen comfortabeler, sneller en dus aantrekkelijker. In 2020 plaatste Lantis daarom een oproep op de Europese markt naar aanbieders van systemen voor elektrische deelfietsen.
Het Deense Donkey Republic, dat in ons land al actief is in Gent en Kortrijk, won uiteindelijk het pleit. De opdracht die Lantis aan Donkey Republic gaf, gaat in de eerste plaats over de uitrol van een basisnetwerk, goed voor 1.650 elektrische deelfietsen voor de ganse regio, en dit voor een periode van minstens 10 jaar. Afhankelijk van de interesse vanuit de verschillende gemeenten uit de Vervoerregio kan het basisnetwerk verder aangevuld worden. Gemeenten, bedrijven of organisaties krijgen namelijk de mogelijkheid om het basisnetwerk, op hun vraag, verder uit te breiden met gewone en/of elektrische deelfietsen.
Koen Kennis, voorzitter Vervoerregio Antwerpen: ‘Wat hier vandaag voorgesteld wordt, is de vrucht van een lange en intensieve samenwerking en gedeelde ambities over 32 steden en gemeenten heen. De Vervoerregio Antwerpen wil een modal shift op grote schaal realiseren, in een gebied met 1,1 miljoen inwoners. Dat is ongezien in Vlaanderen. Ik ben ervan overtuigd dat andere vervoerregio’s van onze ervaringen zullen kunnen leren.’
Erdem Ovacik:“Donkey Republic is excited to expand to Antwerp, for the special project of regional bike sharing. It is the first of its kind that we know about, where bike sharing is taken to a regional level. We hope to create a comfortable, enjoyable and affordable ride with the Donkey e-bikes for all citizens in the region. Our e-bikes have a long range and are designed for durability and comfort. Our app and pricing are designed to make sure we can cater for different types of transport needs.”