(toespraak bij herschikking busnetwerk ten noorden van Antwerpen, Jan Palfijnziekenhuis, Merksem)
Beste aanwezigen,
De mobiliteit in Antwerpen zit op een kantelmoment.
Er is de modal shift die zich doorzet. Meer en meer mensen herbekijken hun mobiliteitsgewoonten. De auto is niet langer de enige optie.
Multimodaliteit raakt ingeburgerd. ‘Mijn auto mijn vrijheid’ is nu ‘Mijn mobiliteit, mijn vrijheid.’
Dat heeft wat tijd nodig, dat besef ik. Groeischeuten komen niet zonder groeipijnen.
Het goede nieuws is: Antwerpen, en de Antwerpse Vervoerregio, lopen voorop in Vlaanderen.
Onze checklist is indrukwekkend.
Missing links wegwerken: check. Upgrade van bestaande fietspaden: check.
Aanleg van nieuwe fietspaden: check.
Nieuwe fietsbruggen: check.
Nieuwe tramlijnen; check.
Vervoer over water: check.
Uitrol deelmobiliteit: check.
Aanbieders van deelmobiliteit in het gareel doen lopen: check.
Met het nieuwe busnetwerk hier in het noorden van Antwerpen zullen onze iconische P+R’s alleen maar aan belang winnen. Ik ben ervan overtuigd dat ze future proof zijn.
Is onze checklist daarmee afgewerkt? Uiteraard niet. Als we Antwerpen en de Antwerpse regio bereikbaar en leefbaar moeten houden, zijn nog meer investeringen nodig.
De juiste investeringen, op de juiste plek. Daar waar de grootste noden op vlak van openbaar vervoer zijn, moeten de centen ingezet worden. De minister kent mijn wenslijstje.
Nu is het aan De Lijn.
Ik citeer graag de website van De Lijn: ‘Nog slimmer fiets, bus, trein of tram combineren? Samen met de Vlaamse overheid en jouw stad gaan we in verschillende fases voor een efficiënt, duurzaam en flexibel openbaar vervoer. Eentje dat echt inspeelt op jouw noden.’
Ik reken, samen met de reizigers, dat De Lijn ervoor zorgt dat trams en bussen stipt rijden. Nogmaals: de infrastructuur ligt er. Er is geen stad in Vlaanderen waar meer vrijliggende tram- en busbanen liggen dan in Antwerpen.
Er is, mede dankzij de stad, veel verbeterd aan de doorstroming. Dat komt door de computer die gebruikt wordt voor de coördinatie van verkeerslichten. Door dat soort van zaken te verbeteren maak je de keuze voor het OV makkelijker.
De Lijn moet ook een inhaalbeweging maken op vlak van onderhoud. Ik ben blij dat het ziekenhuis Jan Palfijn nu bereikbaarder wordt. Maar ik maak mij zorgen dat aan de andere kant van de stad met Hoboken een volledig district van meer dan 40.000 inwoners niet langer bereikbaar is met de tram. Reden: tekortkomend onderhoud. Zoiets kan natuurlijk niet.
Dames en heren, ik ben begonnen met te zeggen dat de mobiliteit in Antwerpen op een kantelmoment zit. Ik wil dat het in de juiste richting kantelt.