(persbericht)
De deelfietsen van Velo zijn al sinds hun start in 2011 zeer populair. De afgelopen weken steeg het gebruik tot nieuwe recordhoogtes, met als top meer dan 29.000 ritten op een dag. Antwerpen is dan ook een van de best presterende Europese steden op het vlak van deelfietsengebruik.
Velo bewijst opnieuw zijn populariteit in groot-Antwerpen. Met een indrukwekkend cijfer van 640.438 totaal aantal ritten de afgelopen maand spreekt men bij Velo van de meest succesvolle september ooit. Die ritten werden gedaan door maar liefst 56.365 fietsers. Waarvan 42.806 met een jaarabonnement en 13.559 met een dag- of weekpas. Die dag- en weekpassen kenden een sterke groei doordat afgelopen jaar betalen met Bancontact mogelijk werd, waardoor de app gebruiksvriendelijker werd voor occasionele gebruikers zoals toeristen, bezoekers en passanten.
Begin september werd een nieuw Velo-station geplaatst in de Offerandestraat (174 Offerande) en ook dat kende onmiddellijk een groot succes met meer dan 3000 geregistreerde ritten.
Dagrecords
Nog opvallender: eind september werd een nieuw dagrecord gevestigd, met 27.279 ritten op 28 september. Daarmee werd het vorige, dat reeds dateert van vijf jaar geleden, ruim verslagen.
Maar oktober deed nog straffer: het dagrecord was nog maar een week verbroken, of op 5 oktober gebeurde dat opnieuw, en deze keer zeer stevig. Die dag werden maar liefst 29.224 ritten gemeten, goed voor een gemiddelde van 7 ritten per Velo.
Schepen voor mobiliteit Koen Kennis: “Velo is moeilijk weg te denken uit Antwerpen, en dat al 13 jaar lang. Dat bewijzen deze cijfers opnieuw. Om die reden blijven we er ook in investeren.”
Top 3 in Europa
Onlangs publiceerde de CIE (Cycling Industries Europe) een benchmarkstudie die deelfietsen in 148 Europese steden vergeleek, daarbij rekening houdend met de grootte van de bevolking. Hun conclusie: Parijs, Bordeaux en Antwerpen zijn de 3 best presterende steden in Europa, zij hebben het meeste aantal ritten per dag per inwoner.
Voortdurende verbeteringen
Velo plant om ook volgend jaar het aantal fietsen met een cardanaandrijving verder af te bouwen. In de plaats komen nieuwe fietsen met een kettingaandrijving. Op die manier worden dit jaar meer dan 1000 nieuwe fietsen geïntroduceerd. Verder wordt door de stad ook permanent gemonitord of er verbeteringen kunnen worden aangebracht in het netwerk, bijvoorbeeld met de plaatsing van nieuwe stations.