(toespraak bij het persmoment ‘Overzicht werven Oosterweelverbinding’ in de Lotto Arena, dd 21 december 2023)
Mevrouw de minister, dames en heren, goeiemiddag,
Antwerpen is bezig aan een inhaalbeweging.
Oosterweel werkt immers een historische achterstand weg in infrastructuur, daar waar onze buurlanden die investeringen wel deden. Decennialang hebben we dat in Antwerpen verwaarloosd.
Die achterstand speelt ons parten, bedreigt onze welvaart en de leefbaarheid van onze stad en regio.
Ik ben nu ruim tien jaar schepen van mobiliteit. In die periode is de vraag naar mobiliteit alleen maar toegenomen.
Links en rechts hoor ik wel eens mensen pleiten voor minder mobiliteit.
Zelf ben ik ervan overtuigd dat mobiliteit een hefboom is voor welvaart en welzijn.
Een bereikbare stad is een werkbare stad, een stad waar het goed werken en leven is.
In een stad waar het goed leven en werken is, waar welvaart gecreëerd wordt, zijn er kansen. Kansen voor mensen.
Oosterweel is dus ook een sociaal verhaal.
Dat is precies waar we met het Toekomstverbond zo hard aan werken, een werkbare en leefbare stad en regio. Een betere stad en regio voor iedereen.
Ik geloof niet in asfaltklevers of luchthavenbestormers. Ik geloof wel in bouwers en in samenwerking.
Oosterweel vormt de aanleiding om onze stad een upgrade te geven.
We gaan onze mobiliteit beter organiseren. Veiligheid moet daarin prioriteit zijn, leefbaarheid en bereikbaarheid moeten daarbij hand in hand gaan.
We zien hier een overzicht van erg indrukwekkende infrastructuurwerken, misschien wel de grootste werken van die aard in Noordwest-Europa op dit moment.
Als ik terugdenk aan waar we 10 jaar geleden stonden, of beter gezegd waar we NIET stonden, dan ben ik trots. En blij.
10 jaar geleden stonden we nergens. We stonden stil.
Nu bouwen we aan de toekomst, voor autoverkeer, vrachtverkeer, voor de zwakke weggebruiker.
Want de fietser in de Antwerpse regio maakt dankzij Oosterweel een kwantumsprong.
Als straks zowel de Scheldebrug en de Scheldetunnel met bijhorende 6 meter brede fietstunnel er liggen, stel ik voor dat we de Ronde van Frankrijk naar hier halen, voor een tijdrit rond Antwerpen.
Ik kan u verzekeren: 10 jaar geleden had ik nog niet zoveel grijs haar.
Daar zullen er ongetwijfeld nog een paar bijkomen.
Ik besef: de volgende jaren zijn de uitdagingen voor de Antwerpse mobiliteit groot en accuut. Dat is de boodschap van vandaag.
Maar ik weet dat we op de goede weg zijn.
Dames en heren, het Antwerpen dat in de stellingen staat, zal future proof zijn.
Dank.