De werken aan het Operaplein zijn zo goed als afgerond. Volgende week wordt het Operaplein opengesteld voor het grote publiek. De vele bewoners en bezoekers die hier dagelijks passeren, kunnen voortaan genieten van een open autoluw plein met zicht op de monumentale gevel van het operagebouw.
©Noorderlijn
Het ontwerp: een plein voor voetgangers en fietsers met focus op het operagebouw
Het Operaplein is een ontwerp van de intussen overleden Spaanse architect Manuel De Solà-Morales. Hij was een pionier op het vlak van stadsontwerp met een mix van architectuur, stedenbouw en publieke ruimte. De architect tekende eerder de vernieuwde de De Keyserlei.
Met het Operaplein komt er een makkelijke en veilige verbinding op twee belangrijke assen waar dagelijks duizenden mensen passeren, enerzijds de Leien en anderzijds de Via Sinjoor die het station Antwerpen-Centraal en de De Keyserlei via de winkelas Meir verbindt met het oude centrum van de stad. Het stuk Leien van de De Keyserlei tot de Franklin Rooseveltplaats wordt een autoluw plein. Voetgangers en fietsers krijgen hier voortaan alle ruimte. Bovengronds is er enkel nog een weg voor plaatselijk verkeer en een tramlijn. Het indrukwekkende en neobarokke operagebouw is veel beter te bewonderen vanop dit nieuwe plein. Dat wordt onder meer benadrukt doordat de pleinverharding naar het gebouw is gericht. Het doorgaande verkeer zal later via autotunnels ondergronds het Operaplein kruisen.
Koen Kennis, schepen voor mobiliteit, toerisme en middenstand: “Het vernieuwde, centrale plein zal het aanzicht van onze stad ingrijpend veranderen. De drukke rijweg maakt plaats voor een oase van open ruimte en rust. Het plein, dat een open ruimte heeft van 55 meter van gevel tot gevel en dat 120 meter lang is, begint net voor de trappen van de opera. Operaliefhebbers, shoppers, bezoekers en pendelaars kunnen flaneren en verpozen op het gloednieuwe plein. Dit biedt ongetwijfeld ook heel wat kansen voor de buurt en voor onze plaatselijke handelaars en horeca!”
Van beschoeide sleuf tot Operaplein: indrukwekkende werkzaamheden
De werken aan het Operaplein startten vorig jaar in juni met de knip van de Leien. Vóór de knip werden al de zijwanden van de parking gebouwd. Dat gebeurde met zogenaamde beschoeide sleuven, smalle schachten tot wel 23 meter diep die met de hand werden uitgegraven. Op deze zijwanden zouden later de dakbalken van de parking rusten.
Zodra de Leien geknipt waren, startte de aannemer met het graven van een 4 meter diepe put. Daarna werden de 89 dakbalken één voor één aangevoerd. Een balk was gemiddeld 45 meter lang en de zwaarste woog maar liefst 115 ton. Er was een telescoopkraan nodig die tot 700 ton kon tillen om de balken op hun plaats te leggen. Eens ze geïnstalleerd waren, kon de aannemer op 2 niveaus werken: bovengronds werkte hij het plein verder af, ondergronds werd de parking verder uitgegraven. Die methode wordt ook wel de stross-methode of wandendakmethode genoemd.
Nu, een jaar later, is het Operaplein grotendeels afgewerkt en toegankelijk voor het publiek. Ondergronds werkt de aannemer nog steeds verder aan de parking, de tunnels voor het doorgaand verkeer en het metrostation Opera.
Ook bovengronds lopen de werken aan de De Keyserlei, Frankrijklei, Teniersplaats, Franklin Rooseveltplaats, Italiëlei, Noorderplaats, Kempenstraat, Hardenvoort, het Eilandje en de Noorderlaan verder. Tijdens het bouwverlof werkt de aannemer voornamelijk ondergronds verder.