Vandaag mocht ik meehelpen om de eerste houten balk te leggen voor de Park and Ride (P+R) Havana op de Luchtbal. P+R’s gaan een heel belangrijke rol spelen in de toekomst van de Antwerpse mobiliteit.
(persbericht)
Het nieuwe Park and Ride gebouw op de Luchtbal in Antwerpen zal in het voorjaar van 2021 in gebruik worden genomen. De bestaande parkeerfaciliteiten op Luchtbal worden met de komst van de Park and Ride gevoelig uitgebreid, met maar liefst 1.700 extra parkeerplaatsen.
“De pendelaar naar of bezoeker van Antwerpen krijgt zo meer filevrije mogelijkheden om de binnenstad te bereiken. Aangezien dit gebouw klaar zal zijn nog voor de grote Oosterweelwerken op Rechteroever van start gaan, maakt het meteen ook deel uit van het pakket Minder Hinder maatregelen dat zal uitgerold worden naar aanleiding van de werken”, zegt de Antwerpse schepen voor Mobiliteit Koen Kennis.
Houten balken
Vandaag is de Park and Ride Luchtbal nog een werfzone waar door de aannemer Antwerpse Bouwwerken sinds afgelopen zomer flink wordt gewerkt. Meer nog, de werf ging deze week een nieuwe fase in, met de plaatsing van houten balken die het gebouw een zeer eigentijdse en kenmerkende uitstraling zullen geven. In totaal moet de aannemer ruim 1.400 houten liggers plaatsen, verdeeld over de zeven verdiepingen die het parkeergebouw zal tellen. “Een uitdagend werk”, zegt Peter Winters, namens Antwerpse Bouwwerken. “Buigzaam hout en robuust beton vormen geen logisch huwelijk. Het samengaan van beide materialen vroeg wel wat studiewerk”, aldus Winters.
De 1.400 houten liggers worden de komende maanden geplaatst. Tegen de zomer moet deze klus geklaard zijn. Daarna volgt de verdere afwerking van het gebouw. Opmerkelijk is dat de liggers met hun plastieken verpakking errond worden geplaatst. “Op die manier beschermen we de balken tegen mogelijke bevuiling tijdens de werken. Van zodra de welfsels van het gebouw gebetonneerd zijn, verwijderen we de verpakking”, aldus Winters.
Ring van Park and Rides
De Park and Ride Luchtbal is niet de enige die momenteel in de steigers staat. Ook op Linkeroever wordt er door het aannemersconsortium Rinkoniên flink gewerkt aan een parkeergebouw met 1.500 plaatsen. En in Merksem start er binnenkort een werf voor de realisatie van een Park and Ride met 680 plaatsen. “Met deze drie nieuwe Park and Rides breiden we het aanbod van multimodale knooppunten rond de stad verder uit”, zegt Luc Hellemans, algemeen directeur van Lantis, de bouwheer van de Park and Ride gebouwen. “In deze knooppunten zullen pendelaars de mogelijkheid krijgen om hun wagen veilig achter te laten zodat ze de laatste kilometers naar de stad met de bus, tram of (deel)fiets filevrij kunnen afleggen”, vervolgt Hellemans.
Parkeren en faciliteren
Het nieuwe parkeergebouw wordt anders dan het doorsnee parkeergebouw. HUB, het architectenbureau dat instond voor het ontwerp van de Park and Rides, heeft de gebouwen ontworpen als een publieke toegangspoort tot de stad waar het, onder meer dankzij de patio’s en de daglichtinval, aangenaam vertoeven wordt. Een aanbod van faciliteiten die je ook op een luchthaven of grotere treinstations vindt, zoals een herstel- of afhaaldienst, zal het voor de gebruiker extra aangenaam maken.
(einde persbericht)