(toespraak bij persmoment ’10 jaar Velo’ in Antwerpen, dd 2 juni 2021)
Beste aanwezigen,
Ik wil graag beginnen met een vraag: hoe weet je of een Antwerpenaar iets of iemand in zijn hart sluit?
Dat weet je wanneer de Antwerpenaar een koosnaampje geeft, of een bijnaam.
De Zoo werd de Zoologie. De Schelde ’t Scheldt. We spreken van ’t Schoon Verdiep , en van den Boerentoren. Een Bolleke.
Zo ook: de Vélokes.
Vandaag is het feest in ’t stad, want we vieren 10 jaar Velo.
Velo is de moeder van alle deelsystemen in Antwerpen. Velo was eerst, daarna kwamen alle andere deelfietsen, deelsteps en scooters.
Wie kan zich Antwerpen nog voorstellen zonder de Velokes? Ze horen bij het Antwerpse straatbeeld zoals de dubbeldekkers bij London en de gele taxi’s bij NY en de gondola’s bij Venetië.
Wellicht is het een wereldprimeur dat een deelfietsensysteem een feestprogramma krijgt. Only in Antwerp, dames en heren!
Een feestlogo, stations die zullen versierd worden, street art over de Velokes, we gaan Velo-verhalen verzamelen, een fotowedstrijd, Gouden Velo-kaarten voor de trouwste gebruikers , …
Alle details vindt u op in het persbericht dat u bezorgd wordt, en daar leest u ook heel wat cijfermateriaal: indrukwekkend is dat.
Ik heb even de krantenartikels gescreend van 10 jaar geleden. ‘Dit wordt ongetwijfeld een succes’ zei toenmalig schepen voor mobiliteit Ludo Van Campenhout me. Hij had gelijk. Velo startte die dag met 85 stations en 744 jaarkaarten.
En of het een succes werd. Op 13 april 2012, nog geen jaar later, schreef Het Laatste Nieuws al: ‘Stad onderzoekt uitbreiding Velo’.
Vandaag staan er meer dan 4000 fietsen, in 304 stations, ook buiten de Ring.
Wat brengt de toekomst voor Velo? Duidelijk is dat het de ruggengraat vormt van de Antwerpse deelmobiliteit, en ik zie weinig redenen waarom dit zou veranderen.
Natuurlijk: de tijd staat niet stil, deelmobiliteit nog veel minder, de verwachtingen van de klanten veranderen ook. Velo zit in een concurrentiële markt, en dat is goed. Ik zie in de toekomst inhaalbewegingen van andere deelsystemen, gedreven door een klantgericht beleid en innovatie.
Maar Velo heeft 10 jaar voorsprong J
Daarom zeg ik: ‘Hip Hip Hoera’ voor Velo, ‘Lang zullen we rijden!’
—
PERSBERICHT
Velo blaast 10 kaarsjes uit
Op 9 juni zal het precies 10 geleden zijn dat stad Antwerpen Velo lanceerde, een systeem van deelfietsen met vaste standplaatsen (‘stations’). De eerste stations werden in het centrum van de stad geplaatst en meteen intensief gebruikt. Met 4.200 fietsen en 305 stations verspreid over de stad zijn de rode deelfietsen intussen een vaste waarde in het Antwerpse straatbeeld.
Stad Antwerpen ging in 2010 op zoek naar een fietsdeelsysteem en koos daarbij voor een samenwerking met Clear Channel voor de levering en het beheer. Het project kreeg eerst de naam Bikey, voor een internationaal karakter. Uiteindelijk werd toch gekozen voor Velo, omdat de fietsen er voornamelijk zijn voor de Antwerpenaren en hen dus het meeste moet aanspreken.
In de lente van 2011 maakten de eerste 1000 rode tweewielers hun intrede in het centrum van Antwerpen, in 80 stations. Al snel bleken ze een groot succes, met een wachtlijst tot gevolg. Daarom verdubbelde de capaciteit in 2013, en in 2017 opnieuw, zodat de wachtlijsten konden worden weggewerkt. Bovendien breidde Velo in 2017 uit naar de districten, ook buiten de Singel. Momenteel hebben gebruikers 4200 fietsen ter beschikking, aan 305 stations binnen en buiten de Singel.
Door de coronamaatregelen daalde het aantal ritten in 2020 met 38%. Velo bleef echter 100% operationeel en organiseerde gratis toegang voor het zorgpersoneel. In 2021 opende een tijdelijk station aan het vaccinatiecentrum op Spoor Oost. Gratis dagpassen zijn er voor iedereen die op Spoor Oost een afspraak heeft voor een vaccin.
Schepen voor mobiliteit Koen Kennis: “ Je weet wanneer de Antwerpenaar iets in zijn hart sluit als hij er een koosnaampje voor bedenkt. Een Bolleke, het Schoon Verdiep, ’t Scheldt, en ook de Velokes. Dat zegt voldoende. ”
Evolutie van Velo
Bij de start telde Velo 16.000 abonnees. Tien jaar later zijn dat er bijna 55.000, een stijging met 243%. Gedurende de 10 jaar dat Velo bestaat hebben 113.209 mensen minstens 1 keer een jaarabonnement gekocht. De deelfietsen zijn trouwens niet enkel populair bij de inwoners van Antwerpen, maar ook bij de bezoekers. In die tien jaar werden er namelijk ook 444.271 dag- en weekpassen verkocht.
De teller staat na 10 jaar op een totaal van meer dan 40 miljoen ritten, 40.238.834 om precies te zijn. De populairste bestemmingen zijn de Velo-stations aan de De Keyserlei, de treinstations Antwerpen-Centraal en Antwerpen-Berchem, en de Meirbrug. Hieruit blijkt dat de combinatie van Velo met trein, tram of bus erg populair is in Antwerpen. De drukste dag in de geschiedenis van Velo was donderdag 24 oktober 2019. Toen namen 14.008 gebruikers een rode deelfiets, voor een totaal van 27.132 ritten.
Gebruikers
Gebruikers met een jaarabonnement doen gemiddeld 8 ritten per maand, tussen 2011 en 2019. De grootste Velo-fanaat spant de kroon met 10.175 ritten sinds 2017. Dat komt overeen met bijna 200 ritten per maand of 6,5 ritten per dag gedurende 4,5 jaar.
Twee derde van de gebruikers met een jaarabonnement komt uit Antwerpen, met als top 3 de postcodes 2000 (historisch centrum), 2018 (gebied tussen Leien, Gemeentestraat en Singel) en 2600 (Berchem). De top 3 van gebruikers buiten Antwerpen komt van Brasschaat, Kapellen en Schoten.
Artificiële intelligentie voor herverdeling fietsen
De stad blijft investeren in een betere gebruikerservaring en optimalisatie van het aanbod, en houdt daarbij de vinger aan de pols van de nieuwste technologieën. Zo zet Velo sinds 2020 artificiële intelligentie in voor de verdeling van de tweewielers. De software heeft het vermogen om duizenden patronen in het fietsgebruik te herkennen en de fietsverdeling daarop af te stemmen. Dat resulteert in een maximale beschikbaarheid van fietsen en vrije plaatsen, en een efficiëntere distributie. Deze optimalisatie sluit aan bij Velo’s missie om zoveel mogelijk Antwerpenaren aan het fietsen te krijgen.
Feestprogramma 10 jaar Velo
Vanaf 9 juni wordt ‘10 jaar Velo’ in de verf gezet. Op het Operaplein komt een tijdelijk Velo street art kunstwerk en enkele fietsen en stations worden aangekleed met het gelegenheidslogo voor 10 jaar Velo. Daarnaast doet Velo een oproep om verhalen en foto’s gerelateerd aan Velo in te zenden. De inzenders maken kans om prijzen te winnen en de leukste verhalen en foto’s worden gedeeld op de website en sociale media van Velo. Tot slot worden de trouwste Velo-gebruikers in de bloemetjes gezet. De gebruikers die zich hebben ingeschreven op 8 of 9 juni 2011, en nog steeds een jaarabonnement hebben, krijgen een T-shirt speciaal voor hen ontworpen en een gouden Velo-kaart. De ‘Velo gold-members’ krijgen jaarlijks een gift-pack van Velo.
10 jaar Velo in cijfers
- 305 stations in 2021
- 4200 fietsen in 2021
- In 10 jaar hebben 113.206 mensen een jaarabonnement genomen
- 271 dag- en weekpassen verkocht in 10 jaar
- 238.834 ritten in 10 jaar
- 8 ritten gemiddeld per maand per abonnee
- gemiddeld 300.000 ritten per maand, tussen 2011 en 2019