(toespraak na de plaatsing van de elementen voor de resp. Krugerbrug en Zuidwegbrug in Hoboken – persbericht zie onder)
Goeiemiddag iedereen, en zeker ook: goeiemiddag Hoboken!
Heugelijk nieuws voor het district:
Hoboken krijgt er niet 1 maar 2 nieuwe bruggen bij: de Krugerbrug en de Zuidwegbrug.
In deze omgeving is de laatste jaren ongelofelijk veel veranderd.
Vroeger keken we hier uit op een industrieel wasteland : onherbergzaam, moeilijk toegankelijk, eigenlijk een no go-area
Nu zien we een snel ontwikkelend bedrijventerrein, state of the art op alle vlakken.
Daarbij hoort ook passende verkeersinfrastructuur.
De infrastructuur is zodanig dat we er zelfs recreatie zien (fietsen, skaten, rollerskaten).
Ook het natuurdomein de Hobokense Polder trekt nu meer bezoekers.
Dames en heren, deze 2 nieuwe bruggen zijn niet de enige verbeteringen voor fietsers in het district. In het centrum zelf hebben we de afgelopen jaren het fietsnetwerk verfijnd.
In het zuiden is de F13 , de fietsostrade vanuit Hemiksem bijna klaar. En dan nu deze twee nieuwe bruggen.
Dames en heren, we doen dit niet alleen voor de Hobokenaren.
De Krugerbrug en de Zuidwegbrug zijn belangrijke links voor de modal shift die we ook hier willen realiseren.
De grote stromen pendelaars vanuit het zuiden zullen via deze weg makkelijker en sneller de stad en verderop de haven kunnen bereiken.
Tegelijk is er de leefbaarheidsbonus voor de buurt, de bruggen zijn ingebed in een groene omgeving, in een prachtig ontwerp waarvoor ik het ontwerpteam wil gelukwensen. Deze brug beantwoordt nu ook aan de criteria die we hanteren op vlak van hellingsgraad: geen kuitenbijter meer in Hoboken.
Laat me een voorspelling doen: als straks ook de fietsbrug over de Schelde er ligt, fiets je vanop de Kioskplaats via de Krugerbrug op een dikke 20’ tot op de Linkeroever.
Hoboken heeft met andere woorden veel om naar uit te kijken.
Ik dank iedereen voor de prettige samenwerking, behalve de stedelijke administratie, projectleiders, het ontwerpteam ook de aannemers en hun medewerkers.
—
PERSBERICHT
De aannemer plaatste afgelopen weekend de nieuwe Krugerbrug en Zuidwegbrug over de Schroeilaan en de spoorweg. Die zullen na afwerking belangrijke verbindingen vormen voor fietsers en voetgangers tussen de districten Hoboken en Antwerpen.
De twee bruggen werden in hun geheel getransporteerd vanop de loskade aan de D’Herbouvillekaai naar hun nieuwe locatie aan de Schroeilaan. Op zaterdag- en zondagnacht hees de aannemer ze boven de Schroeilaan en de spoorweg, en zette ze erna op hun definitieve plaats met grote telescoopkranen.
Voor de bouw van deze nieuwe fietsers- en voetgangersbrug en fietsersbrug trok stad Antwerpen 4,8 miljoen euro uit, waarvan 0,9 miljoen euro steun van EFRO, het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling.
Nu de bruggen geplaatst zijn, legt de aannemer nog de aanloophellingen en wegen aan. Als alles volgens plan verloopt zijn eind dit jaar alle werken afgerond.
Belangrijke verbindingen
Schepen voor mobiliteit Koen Kennis: “De eerste nieuwe fietsers- en voetgangersbrug, de Krugerbrug, gaat over het spoor en verbindt Hoboken-centrum met de Hobokense Polder en het industrieterrein Blue Gate Antwerp. De tweede, de Zuidwegbrug, takt daar dwars op aan en maakt over de Zuidweg de verbinding naar het Jef van Lindenfietspad (F13) richting Hemiksem. Zo kunnen fietsers op termijn vanop de Lageweg of de fietsostrade doorrijden richting Schelde en Antwerpen-centrum. Deze route vormt een belangrijke schakel op het hoofdfietsnetwerk rond de stad en is onderdeel van de Districtenroute. Door deze ingreep maken we het voor fietsers aangenamer om te pendelen, wakkeren we de fietsreflex aan en dragen we bij aan de modal shift naar duurzame vervoersmiddelen.”
De nieuwe Krugerbrug heeft een overspanning van meer dan 57 meter, een fietspad van twee meter breedte in elke richting en een voetpad van twee meter breedte. De Zuidwegbrug heeft een overspanning van 20 meter en een fietspad van twee meter breedte in elke richting. Beide bruggen hebben toegangshellingen die geleidelijk stijgen, voor een hedendaags fietscomfort.
Carine Leys, Hobokens districtsschepen voor openbare werken: “Dat de nieuwe brug er komt op maat van fietsers en voetgangers is een meerwaarde voor de directe omgeving, maar ook voor heel Hoboken. Alle Hobokenaars kijken uit naar de oplevering. Ook het kruispunt met de Lageweg wordt binnenkort aangepakt.”
Historiek Krugerbrug
De hoofdverbinding tussen de Emiel Vloorsstraat en de Schroeilaan is sinds 2009 de Herenpolderbrug, die als doel heeft om Hoboken-centrum en de Lageweg te ontlasten. De verouderde Krugerbrug bleef ook bestaan, maar in 2016 besliste de stad er omwille van veiligheidsredenen geen gemotoriseerd verkeer meer op toe te laten. Daarna werd ze enkel nog als fiets- en voetgangersbrug gebruikt, om vervolgens midden 2021 gesloopt te worden.
Meer informatie is ook te vinden op www.antwerpenmorgen.be/krugerbrug.