(toespraak bij de ingebruikname van het deelfietsennetwerk van Donkey Republic in het district Berendrecht – Zandvliet – Lillo. Voor het persbericht scrolt u door tot onderaan deze pagina)
Dames en heren, welkom in de Polders.
11 jaar geleden lanceerde de stad met Velo een netwerk deelfietsen dat ondertussen moeilijk weg te denken is uit Antwerpen.
Velo begon klein, in het centrum, werd daarna uitgebreid tot in de districten.
Maar niet àlle districten. Ekeren en de polderdistricten BeZaLi hebben nooit Velo gehad, tot spijt van velen, maar de eerlijkheid gebiedt ons te zeggen; met reden.
De afstanden hier en in de polders zijn gewoon een maatje te groot voor de Velokes. (en het waait hier soms hard, weet ik uit eigen fietservaring)
Enter Donkey in BeZaLi.
Ik zou kunnen zeggen: ‘BeZaLi is het district waar sowieso de meeste ezels rondlopen’, maar ik wil niet verkeerd begrepen worden.
Donkey Republic brengt fietsen in stelling die op maat zijn van de Polders. Robuuste, comfortabele, elektrische fietsen voor langere afstanden, in een formule die geknipt is voor duurzame verplaatsingen in de ruime omgeving.
We staan hier nu wel in Zandvliet, maar we hadden net zo goed in Berendrecht of Lillo kunnen afspreken. Ook daar investeren we in een fietsvriendelijke omgeving.
Kijk naar het masterplan voor de Lillo Fort (dat we aanpakken medio 2024). Het zal Lillo beschermen tegen stormtij op de Schelde, en tegelijk maken de site bereikbaarder voor duurzaam vervoer: 2 nieuwe fietsverbindingen tussen de Scheldelaan en de aanlegplaats voor de Waterbus, een grote fietsenstalling, en ook voorzieningen voor elektrisch laden en deelfietsen.
Kijk ook naar het Fietscharter Noorderkempen, waarmee we mensen uit de ruime omgeving op de fiets willen krijgen richting havengebied, iets waar de stad, omliggende gemeenten en havenbedrijven hun schouders onder zetten.
Ik sta hier trouwens niet enkel als schepen van de stad Antwerpen, ik sta hier ook met de pet op van de Antwerpse Vervoerregio.
Twee entiteiten, 1 gemeenschappelijke doelstelling: de modal shift.
Met Velo heeft de stad Antwerpen al bewezen een performant deelsysteem te kunnen ontplooien. Ook dat netwerk hebben we stapsgewijs uitgerold, elke dag maken duizenden fietsers in stad en districten daarvan gebruik. Met deze samenwerking ambiëren we hetzelfde op grotere schaal.
Een bereikbare regio is een regio waar het goed leven is.
Een bereikbare regio is een regio waar het goed investeren is.
Ik eindig met een welgemeende ‘Dank u, en veel succes’:
dank aan het team van Lantis, aan de mensen van het district BeZaLi, aan de medewerkers van Donkey Republic.
En veel fietsplezier voor de mensen hier in de Polders.
__________
PERSBERICHT
Vanaf 21 november zijn ook in het district Berendrecht-Zandvliet-Lillo de deelfietsen van Donkey Republic beschikbaar. Ze zullen daar een welkome aanvulling vullen op de bestaande mobiliteitsmogelijkheden. Zo wil de stad blijven inzetten op de bereikbaarheid van haar districten.
De tweewielers zullen telkens terug te vinden zijn in daarvoor ingerichte ‘hubs’ of dropzones. Waar mogelijk komen die in de buurt van multimodale knooppunten en strategische locaties.
In het district Berendrecht-Zandvliet-Lillo zullen het er negen zijn:
- Dorpstraat 52;
- Monnikenhofstraat;
- Tongerlostraat 1;
- De Keysershoeve 18;
- Antwerpsebaan 272;
- Steenovenstraat 68
- Zandweg 9;
- Antwerpsebaan 409;
- Lillo
Schepen voor mobiliteit Koen Kennis: “Met Velo heeft stad Antwerpen al bewezen een performant deelsysteem te kunnen ontplooien. Ook dat netwerk hebben we stapsgewijs uitgerold, elke dag maken duizenden fietsers in stad en districten er gebruik van. Met de elektrische deelfietsen van Donkey Republic ambiëren de stad, Vervoerregio en Lantis hetzelfde op grotere schaal. De modal shift is er reeds in de stad, en die willen we nu ook gerealiseerd zien in de districten en in de regio. Aan het enthousiasme van de lokale besturen zal het alvast niet liggen.”
De uitrol is een belangrijke stap vooruit in de bereikbaarheid van Berendrecht-Zandvliet-Lillo, omdat dit district niet beschikt over het Antwerpse Velo-systeem. Er zullen 16 elektrische en 32 gewone deelfietsen worden uitgezet. Nadien volgt er een evaluatie, aan de hand van data die Donkey Republic zal aanleveren.
Districtsschepen voor mobiliteit Berendrecht-Zandvliet-Lilo Sandra Suykerbuyk:“Deelmobiliteit was tot nu toe de ontbrekende schakel in district Berendrecht-Zandvliet-Lillo. Met de komst van deze fietsen hopen we alvast een stukje tegemoet te komen aan de noden van onze inwoners. Zodat we ons makkelijker zullen kunnen verplaatsen naar onze buurgemeenten en het havengebied. Ook de fietsinfrastructuur in onze dorpskernen en daarbuiten zal de volgende jaren mee moeten evolueren. De fiets verdient immers een prominente en veilige plek in ons straatbeeld!”