(toespraak op het Retail Forum Belgium in de Handelsbeurs op 2 februari)
Voor wie hier nog niet eerder was, kijk gerust uw ogen uit.
De Handelsbeurs is én een evenementenlocatie én een bezienswaardigheid. Uniek.
De Handelsbeurs wordt door veel Antwerpenaren gezien als het mooiste gebouw in de stad. Wie de Antwerpenaar kent, weet dat hij dan bedoelt: het mooiste gebouw in de wereld.
Reden te meer voor dit stadsbestuur om het gebouw nieuw leven in te blazen na decennia van leegstand.
Vandaag is het hier in de Handelsbeurs opnieuw een drukte van jewelste, precies wat de architecten die dit gebouw destijds ontwierpen voor ogen hadden:
Een plek om deals te sluiten. Een plek om af te spreken. Om te bewonderen. Een plaats voor fine dining.
Laat de Handelsbeurs symbool staan voor een Antwerpen dat opnieuw aanknoopt met de gouden pagina’s uit het verleden, en tegelijk de blik op de toekomst houdt.
Ik had net zo goed Het Steen kunnen noemen, of het KMSKA, of het Rubenshuis dat we nu aanpakken, het Havenhuis of de Boerentoren. Het ‘bougeert’ hier. Het ‘vibreert’ hier.
We zijn geen decorstad, alleen maar gezellig en pittoresk.
We zijn geen studentenstad, alleen maar voor jong en hip.
We zijn geen cultuurstad, alleen maar musea en exposities.
We zijn geen shoppingstad, alleen maar druk in het weekend.
We zijn geen culinaire bestemming, alleen maar ‘komen eten’
Antwerpen is dat allemaal, en meer.
Dat is waarom bezoekers naar Antwerpen komen en blijven komen.
‘Succes heeft vele vaders’, zegt het spreekwoord. Wèl, laat mij 1 van de vaders achter dit succesverhaal benoemen.
Ik geloof sterk in samenwerking en kruisbestuiving tussen verschillende sectoren. Wat goed is voor de retail , is goed voor het toerisme, is goed voor de economie, is goed voor de stad, is goed voor de Antwerpenaar.
1 voor allen, allen voor A.
In 2022 bakenden we sfeergebieden af, mede dankzij jullie input. Dat resulteerde in een handige map voor investeerders. Een wegwijzer voor doelgericht investeren.
En uiteraard leiden alle wegen naar Antwerpen.
Hier om de hoek zal u zien dat die wegwijzer geen dode letter blijft: de Schuttershofstraat wordt dit jaar heraangelegd. De lat komt er hoger te liggen op het vlak van winkelbeleving.
Iets verderop liggen de Wapper en het Hopland. Ook op die winkelassen investeren we in een fraaier openbaar domein.
Afgelopen jaar kwamen er ook twee 5-sterrenhotels bij. Ook dat trekt een nieuw publiek aan. Een nieuw publiek met specifieke behoeften.
Ik zie net als u veel beweging in de stad. De betonmolens draaien, de verwachtingen zijn hoog gespannen.
Kijk wat er op de Meir groeit: de Meir Corner. De herontwikkeling van de P&C Meir. De komst van Nike Rise, de verhuis van Rituals naar een groter pand.
Kijk naar de Keyserlei, de werf van het Century Center, de aankoop door Baloise van de Antwerp Tower.
Verderop aan de horizon: de Boerentoren. De aankoop van het GB Shopping Center en de ontwikkelingen rond de Hilton.
Uit een onderzoek van Retail Focus blijkt een sterke stijging in retail-transacties in Antwerpen. Onze stad is goed voor 23% van de verhuringen in de Belgische winkelstraten.
‘De revival van toplocaties’ was de titel boven het artikel in Expertise News.
Toplocaties die jullie mee helpen uitbouwen, op de kaart zetten.
Ik kijk uit naar het verdere verloop van de avond, en naar verdere samenwerking.
Een woord van dank aan Patrick Aerts die namens jullie allen zetelt in onze beleidsadviesraad, een goede plek om de vinger aan de pols te houden en jullie op tijd zaken aankaarten die van belang zijn voor de welvaart van deze stad. Mijn deur staat zoals jullie weten altijd open voor ieder van jullie.