(toespraak bij indienstname van de ‘Z9’, de elektrische rondvaartboot door Flandria – persbericht zie onderaan)
Goeiemorgen iedereen,
We hebben het in deze stad vaak over cruisetoerisme. Terecht. Antwerpen is een havenstad, we hebben altijd bezoekers via het water ontvangen, en dat doen we ook vandaag nog.
Dat soort toerisme is belangrijk voor Antwerpen, om die reden investeerden we ook in een state of the art cruiseterminal aan het Steen.
Maar watertoerisme in onze stad is breder dan dat, en zeker ook ouder.
Bij maritiem plezier denken de meeste Antwerpenaren, over generaties heen, eerst en vooral aan de Flandria. Al meer dan 100 jaar varen de Flandria-boten op de Schelde en in de haven.
Maar de tijd staat niet stil, en ook Flandria niet. Andere tijden, andere boten, andere vereisten. Een zeer actuele discussie.
Daarom verbaast het mij niet om te zien dat we hier vandaag samen zijn in het kader van de vergroening van de havenrondvaartboten in Antwerpen.
De “Z9”* is een rondvaartboot 2.0, volledig elektrisch.
Kijk rond op dit schip: ik denk dat Philip De Prest van Flandria niet overdrijft als hij in het persbericht spreekt van ‘het neusje van de zalm’.
Ik wil de beide rederijen – Flandria en het Nederlandse De Zilvermeeuw – allebei hartelijk feliciteren met hun samenwerking, en met hun keuze.
En bij deze gelegenheid hoort natuurlijk ook een ‘behouden vaart’ , en veel succes.
—
PERSBERICHT
Flandria en De Zilvermeeuw gaan elektrisch
De toekomst van elke vorm van transport is elektrisch. Zowel wegtransport; water- en luchttransport. Om voorbereid te zijn op deze toekomst hebben de Vlaamse rederij Flandria en de Nederlandse rederij De Zilvermeeuw een samenwerkingsakkoord afgesloten. Ze trekken samen de kaart van duurzaamheid en brengen nu het volledig elektrische rondvaartschip Z9 in de vaart.
Dit uitzonderlijke schip staat voor 0% CO2, fijnstof, roet of uitstoot van andere fossiele brandstoffen. Het vaart schoon, duurzaam en volledig op elektriciteit. Zelfs alle functies aan boord (zoals verlichting, airconditioning en horecafuncties) werken op stroom.
De Z9 vaart dus geruisloos, dankzij twee 250 kilowatt superstille elektromotoren die sterk genoeg zijn om het passagierschip beschikbaar te maken voor rondvaarten, evenementen, dagtochten, feesten en party’s. In het scheepsruim is een kamer ingericht met een soort stellingkasten voorlithium-ion accu’s die een vermogen van 1400 kilowattuur opleveren. Hiermee kan de Z9 dagelijks vier keer twee uur fluisterstil varen. Deze accu’s worden elke nacht volledig bij- en opgeladen. Zo kan het schip ’s morgens vroeg weer met volle kracht vooruit.
Adriaan en Leon Schuller (De Zilvermeeuw): ‘Onze missie is om steeds verder te verduurzamen. We hechten veel waarde aan mens, natuur en milieu. Niet alleen de aandrijving van onze schepen verduurzaamt, ook het verbruik van gas, water, licht en afvalstromen houden we nauwgezet in de gaten.’
De rondvaartboot heeft twee dekken met salons met zithoeken en buffet én een bovendek in de open lucht. Op het bovendek bevindt zich ook de stuurhut van waaruit de kapitein het schip stuurt. In tegenstelling tot de klassieke schepen wordt het roer hier vervangen door een joystick.
Modern comfort
Het ontwerp van de Z9 komt tegemoet aan alle eventuele eisen van modern comfort en luxueuze afwerking. Het kan 250 personen vervoeren in optimale omstandigheden, gespreid over drie dekken, die een ruimtelijk panoramisch uitzicht garanderen. Er werd veel aandacht geschonken aan ruim en luxueus zitcomfort. Dankzij de volledig glazen zijwanden is vanuit elk gezichtspunt een mooi uitzicht gewaarborgd.
Philip De Prest (Flandria): ‘We stellen dit schip ter beschikking van het bedrijfsleven, verenigingen, organisaties en grote groepen. Er kunnen tot 250 personen aan boord in comfortabele omstandigheden. Alle horecafaciliteiten kunnen aangeboden worden in de beste omstandigheden. De Z9 is echt het neusje van de zalm voor wie in topklasse wil varen.’