(toespraak op de netwerkavond voor de Merksemse middenstand, 12 maart 2024)
Fijn om nog eens in Merksem te zijn, fijn ook om hier opnieuw enkele nieuwe gezichten te zien.
Nieuwe gezichten betekent ook vers bloed in het ondernemersweefsel voor Merksem.
Ik hecht veel belang aan dit soort overlegmomenten, ik doe ze in alle districten.
Ik zeg dan wel ‘mijn deur staat altijd open’, ik ga zelf ook graag ter plaatse.
Jullie zijn ondernemers, jullie ondernemen,
en als ik dat zo zeg dan bedoel ik dat écht als een compliment.
We hebben ondernemers nodig.
Ondernemers zijn belangrijk voor onze economie, ze zijn belangrijk voor de tewerkstelling, ze dragen bij aan onze welvaart, ze zijn belangrijk voor het sociale weefsel, voor het contact tussen mensen, ze zijn het gezicht van een stad, van een district.
Wie Kiel zegt, zegt Abdijstraat.
Wie Wilrijk zegt, zegt de Bist en de Kern.
Wie Berchem zegt, zegt Driekoningenstraat.
Borgerhout? Turnhoutsebaan.
Deurne? Herentalsebaan.
Wie Merksem zegt, zegt Bredabaan.
Al die straten hebben hun ups en downs. Al die straten hebben hun troeven. Ook de Bredabaan. Ook Merksem.
Alleen is het zaak die troeven goed uit te spelen. Dat kan enkel in overleg.
Ik wil dan ook de mensen achter MXM Sterk Merk feliciteren. Door de handen in elkaar te slaan, kunnen prachtige dingen gerealiseerd worden.
En over prachtige dingen gesproken: ik kijk alvast uit naar de presentatie van She Did It zo meteen.
Ik heb hier op de Bredabaan en in aantal andere straten in Merksem prachtige kerstverlichting zien hangen. En er was de photo challenge om dat goed in beeld te brengen op sociale media met de hashtag #mijnmerksem . Fiere Merksemenaren… Goed zo!
De troeven en de klanten van de Bredabaan liggen niet in het verleden, zoals sommigen willen doen geloven. Politici die alleen maar communiceren dat het slecht gaat in Merksem of op de Bredabaan, en zelfs zaken gaan beoordelen op welk eten ze aan hun klanten serveren, dragen wat mij betreft een grote verantwoordelijkheid. Ze creëren een negatieve beeldvorming die een eigen leven gaat leiden, en maken het voor de ondernemers op de Bredabaan alleen maar moeilijker.
Op basis van nostalgie bouw je geen zaak uit, laat staan dat je een winkelkern kan managen.
Dus ja, de Bredabaan en andere winkelstraten gaan door een periode van verandering, en ja, we gaan dit zoveel mogelijk proberen te managen.
De stad staat daarbij klaar om te faciliteren. We hebben een beleidsnota detailhandel die daarbij richtinggevend is.
Wat deze stad nodig heeft zijn levendige en leefbare winkelkerngebieden. Dat betekent: clusteren. Compacter, overzichtelijk, aantrekkelijk, met een eigen smoel. Er is geen enkele reden waarom de Bredabaan daar niet voor in aanmerking zou kunnen komen. Integendeel: iedereen ként de Bredabaan.
Ondernemers moeten kunnen rekenen op een vlotte dienstverlening door de stedelijke diensten, met zo weinig mogelijk administratieve last en correcte informatie die het hen mogelijk maakt hun dromen waar te maken.
Onze winkelgebieden moeten ook vlot bereikbaar zijn. Ook dat engagement nemen we op ons, daarvoor doen we de nodige inspanningen. Nu al ziet u de vorderingen aan de Groenendaallaan , werken in het kader van Oosterweel. Eens die werken achter de rug, zal Merksem bij wijze van spreken dichter bij de stad liggen dan voorheen, en vlotter bereikbaar uit alle windrichtingen.
Maar dat is niet alles.
We hebben met Ondernemen in Antwerpen heel wat know how en ervaring in huis.
Via die weg biedt de stad allerlei diensten aan, financiële ondersteuning en steunmaatregelen, adviezen, teveel om op te noemen. Zo stimuleren we ook handelaarsverenigingen.
Check zeker ondernemeninantwerpen.be
Ik zou zeggen: gebruik die diensten. Karen Roofthooft, onze accountmanager detailhandel is hier aanwezig, net als mijn medewerkster Laura Lion.
Wij gaan niet zeggen welke zaak u moet voeren. U bent de ondernemer. U heeft de drive, de passie. U kent de klant het beste.
U weet wat Merksem nodig heeft.
En u bent zelf ook wat Merksem nodig heeft.
Succes en veel inspiratie op deze netwerkavond!