De passantentellingen bevestigen de populariteit van de Antwerpse solden. De voorbije drie jaren zien we een opvallende stijging in het aantal passanten gedurende het eerste wintersolden-weekend.
Waar er in 2016 nog ca. 100.000 shoppers passeerden op het telpunt op de Meir tijdens de eerste solden-zaterdag, waren dit er in 2017 al 120.000. In 2018 loopt dit aantal zelfs op tot meer dan 140.000 passanten. Dit is maar liefst een stijging van 40% ten opzichte van 2016. Ook de eerste winkelzondag van het jaar deed het goed met maar liefst 94.000 passanten op de Meir. Maar niet alleen de Meir brak records, ook andere winkelbuurten zoals bijv. de Huidevettersstraat, de Wilde Zee en de Steenhouwersvest deden het bijzonder goed.
Koen Kennis, schepen voor toerisme en middenstand: “Dankzij onze meetpunten krijgt de stad Antwerpen een beter zicht op de drukte in de winkelstraten, het effect van de solden, de maandelijkse winkelzondag, en diverse evenementen in de binnenstad. Sedert het begin van de metingen zien we een structurele stijging in het aantal passanten in onze winkelgebieden. Na de uitstekende cijfers van 2017, hebben we 2018 alvast goed ingezet met dit succesvolle eerste wintersolden-weekend. Ik kan hier alleen maar uit besluiten dat onze stad bruist en aan populariteit wint zowel voor shopping als voor toerisme! ”
Nico Volckeryck, voorzitter Unizo Antwerpen Stad: “Wij zijn zeer tevreden met de goede start van de wintersolden. De solden vormen een grote aantrekkingskracht voor onze stad. Dit is niet alleen belangrijk voor de kleinere zaken, ook de horeca surft mee op de soldenperiode. Het is duidelijk dat de Vlamingen en de Antwerpenaars echt soldenbeesten zijn. Maar ook toeristen komen speciaal naar Antwerpen voor kortingen in onze Antwerpse modeboetieks, want hier vind je nog échte solden!”