Cloudbike is een deelfietsensysteem met fietsen die geopend worden met een smartphone-applicatie, zogenaamde ‘slimme’ deelfietsen. Vandaag rolde Cloudbike 300 deelfietsen uit in Antwerpen. Deze slimme mobiliteitsoplossing wordt gerealiseerd in het kader van de Marktplaats voor mobiliteit van Slim naar Antwerpen.
Vanaf vandaag verschijnt er een nieuw peloton lichtblauwe deelfietsen in het Antwerpse straatbeeld. De Cloudbike-fietsen kunnen gehuurd worden via een smartphone-applicatie die de dichtstbijzijnde beschikbare fiets vindt en het slot ontgrendelt. Na gebruik kan het slot manueel gesloten worden, waarna de rit eindigt en de betaling automatisch verwerkt wordt in de app.
Pay-per-minute
Een ritje kost 0,50 euro voor de eerste 10 minuten. Daarna betaal je 0,05 euro per minuut. Met een dagpas van 7 euro mag je 24 uur lang ongelimiteerd ritjes van telkens 30 minuten (inbegrepen in de prijs) maken. Een rit kan ook gepauzeerd worden. Zo kan je even de winkel binnenspringen zonder dat iemand anders je deelfiets intussen reserveert.
Kwaliteitsvolle fietsen
“Wij hebben zeer bewust gekozen voor kwaliteit: comfortabele en robuuste, maar ook zeer stijlvolle stadsfietsen”, zegt zaakvoerder Jim Briels van Cloudbike. “Cloudbike wil dienen als een aanvulling op het populaire Velo-systeem en focust vooral op occasionele gebruikers. Daarom werken we ook bewust zonder abonnementen.”
Parkeren in drop zones
Cloudbike werkt niet met vaste parkeerstations voor zijn fietsen. Via geo-fencing werden er een vijftigtal drop zones gemaakt. Dat zijn virtueel afgebakende plaatsen in de stad die te zien zijn in de applicatie. Fietsen kunnen enkel in die zones geparkeerd of ontleend worden. Je mag wel buiten die zones fietsen.
Mede-zaakvoerder Max Machtelinckx van Cloudbike: “Drop zones zijn uniek in deze sector. Op deze manier behouden we overzicht en wordt de dagelijkse herverdeling van de fietsen een pak eenvoudiger. Zo kunnen we beter inspelen op vragen van klanten.”
Jorssen als partner
In autodealer Jorssen heeft Cloudbike een partner voor minstens één jaar gevonden. Hun naam en logo pronken op de kettingkasten van de fietsen. “Jorssen ondersteunt deze jonge Antwerpse ondernemers in het kader van een heel leuk project rond mobiliteit”, zegt concessiedirecteur Danny De Raedt. “Daarnaast willen we een signaal geven aan onze klanten dat zij naast hun Jorssen BMW in de stad een Jorssen Bike kunnen nemen. ”
Marktplaats voor mobiliteit
Cloudbike is 1 van de 10 geselecteerde projecten van de Marktplaats voor mobiliteit, die inzet op slimme mobiliteitsoplossingen in de Antwerpse regio. In dat kader lanceerde Slim naar Antwerpen op 6 september 2016 een eerste oproep voor projecten die bijdragen aan vlot, efficiënt en betrouwbaar personen- en vrachtverkeer. Dat kan door in te zetten op een time shift (waarbij mensen vroeger of later dan anders vertrekken), een modal shift (waarbij mensen gebruikmaken van een ander vervoermiddel dan de auto) of het efficiënter gebruiken van voertuigen. Op de Marktplaats voor mobiliteit kunnen werkgevers, reizigers en logistieke dienstverleners terecht voor comfortabele en efficiënte mobiliteits- en logistieke oplossingen. De 10 projecten, waarvan 6 gericht op personenmobiliteit en 4 gericht op logistiek, kunnen rekenen op de stad voor financiële ondersteuning, informatiedeling en/of professionele expertise.
Koen Kennis, schepen voor mobiliteit: “Cloudbike is een pilootproject dat in het kader van de eerste projectoproep Slim naar Antwerpen is ingediend en geselecteerd. Via dit project wil de stad onderzoeken wat het potentieel is van een bijkomend aanbod aan fietsen in aanvulling op Velo en dit meteen ook aftoetsen aan het reglement rond deelmobiliteit dat in opmaak is.”
Meer informatie over de Marktplaats voor mobiliteit vindt u terug op de website https://www.slimnaarantwerpen.be/nl/mobiliteitsaanbieders. Een overzicht van de 10 geselecteerde projecten in het kader van de Marktplaats voor mobiliteit vindt u via deze link. Meer info over Cloudbike vindt u ook op www.cloudbike.be.
Dit project wordt gerealiseerd dankzij Europese steun via Civitas Portis en kadert binnen de Green Deal ‘gedeelde mobiliteit’ van de Vlaamse overheid.