(toespraak door de burgemeester bij de opening van de P+R Merksem)
Geachte mevrouw Peeters, beste minister, beste aanwezigen,
Laat me beginnen met schepen voor mobiliteit Koen Kennis te verontschuldigen. Ik weet dat hij heel graag hier aanwezig zou geweest zijn, en hij hoort hier ook. Van hieruit wens ik hem veel beterschap toe.
Vandaag is een belangrijke dag voor het Antwerpse mobiliteitsbeleid. De opening van de 1ste P+R hier in Merksem, 1ste van in totaal 3 soortgelijke gebouwen.
Vlot en goedkoop naar het stadscentrum, daarover gaat het.
Voor 1 euro parkeer je hier je wagen een hele dag, en stap je over op tram of bus, of op deelmobiliteit.
We mogen bijzonder fier zijn op de inrichting / afwerking van de parkeergebouwen.
Geen betonnen bunkers, maar aangename, open, goed verlichte, goed verluchte omgevingen, ruim bemeten, met groenvoorzieningen en afgewerkt met hout.
Alles is gericht op gebruiksgemak en veiligheid. Dat is de expliciete wens van de stad.
Dames en heren, dit verhaal stopt niet aan de slagbomen.
De P+R’s zijn een deel van de belofte die we maakten in het kader van het Toekomstverbond en onze ambitieuze modal shift 50/50 in het Vlaams Regeerakkoord.
Een belofte aan de Antwerpenaar, om de stad leefbaar en bereikbaar te houden, de belangrijkste uitdaging voor dit decennium.
De deelmobiliteitsaanbieders zijn hier talrijk aanwezig. Zij hebben de boodschap alvast begrepen, zien de opportuniteiten om de P+R’s uit te bouwen tot levendige overstappunten.
Om die beloften na te komen moeten alle randvoorwaarden vervuld zijn , en daarom ben ik blij dat de minister hier aanwezig is.
Ik hoef er geen tekeningentje bij te maken dat Antwerpen grote bezoekersstromen uit het noorden ontvangt. Die dreigen zich de volgende jaren vast te rijden in de Oosterweelwerf.
Om die verkeersstromen naar onze P+R’s te leiden ontbreekt op dit moment de signalisatie op de A12 vanuit Bergen-Op-Zoom en op de E-19 vanuit Breda. Dat is natuurlijk jammer. Ik ben ervan overtuigd dat Vlaanderen hier snel werk van zal maken.
En dan is er het openbaar vervoer.
De Antwerpse P+R’s kunnen alleen maar een succes worden als de gebruikers kunnen rekenen op een performant openbaar vervoer.
Trams en bussen waarvan je weet dat ze komen opdagen, en wanneer. Voldoende frequentie, voldoende capaciteit, snelle doorstroming, goede informatie voor de gebruikers, en aansluiting / aansluiting / aansluiting, ge-ga-ran-deerd. Ook daarvoor kijken wij in de richting van de minister.
De noden zijn hier en nu, en ze zijn hoog. De oplossingen zijn gekend en liggen klaar.
Enkele weken geleden kwam in Antwerpen het eerste van 58 nieuwe tramstellen toe. Het gaat om een nieuw type, capaciteit 180 plaatsen, meer comfort. Dat is goed.
Maar willen we de modal shift realiseren, is meer nodig. Berekeningen wijzen dat uit.
We kijken uit naar de levering van de volledige bestelling, 66 trams in totaal.
Ook kunnen we de huidige PCC-trams nog altijd niet missen, in tegenstelling tot wat in de krant stond. Als er ergens in Vlaanderen PCC’s aan de kant staan, laat ze maar naar Antwerpen komen. Dan pimpen wij ze wel, klaar voor gebruik.
Ik wil dan ook graag een voorafname doen op de toekomst, en aandringen op de aankoop van bijkomend 40 nieuwe trams richting 2026. Alleen op die manier is de modal shift 50/50 voor de Antwerpse regio haalbaar.
Met de bouw van de P+R’s hielden Lantis en de stad Antwerpen zich aan hun woord. Mevrouw de minister, laat ons alle engagementen van het Toekomstverbond nakomen. Dank!
—
PERSBERICHT
Park and Rides Merksem en Luchtbal klaar voor gebruik
Voor wie de stad in moet en opkijkt tegen de zoektocht naar een betaalbare en comfortabele parkeerplaats, is er goed nieuws! Vanaf 1 december komen er aan de rand van de stad bijna 2400 parkeerplaatsen bij waar je voor 1 euro je auto een ganse dag veilig achterlaat. De stad bereiken doe je nadien via het openbaar vervoer of via een (elektrische) deelfiets of step. Op die manier ben je eventuele files naar de stad ook te slim af. Handig toch?
Vlaams Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters:
“De nieuwe P+R-gebouwen bieden pendelaars de zekerheid op een parkeerplaats in een van de gloednieuwe bewaakte parkeertorens. Via de uitbouw van onze Hoppinpunten kunnen pendelaars na het parkeren van hun wagen, hier gemakkelijk overstappen op het openbaar vervoer of gebruik maken van een (elektrische) deelfiets of step om zich zo richting de stad te verplaatsen. Zo stimuleren we ook hier weer combimobiliteit, wat bijdraagt aan het realiseren van de modal shift naar 50/50. Vlaanderen investeerde hier 45 miljoen euro, wat ongeveer de helft is van de totale investeringskost“.
Park and Rides
De extra parkeerplaatsen vind je terug in twee gloednieuwe en hypermoderne Park and Ride gebouwen. Geen grijze, saaie gebouwen die je zo snel als mogelijk wil verlaten, maar lichte en open constructies waar houten balken de hoofdrol spelen en waar het, onder meer dankzij de aanwezigheid van groen, aangenaam vertoeven is. Het grootste gebouw, met plaats voor 1700 wagens, staat vlak naast de afrit van de A12 aan de Noorderlaan. Bouwheer Lantis is overigens nog op zoek naar een aantrekkelijke invulling voor de commerciële ruimte op het gelijkvloers. In Merksem biedt het Park and Ride gebouw aan de Bredabaan onderdak aan 685 wagens.
Op beide locaties kan je je wagen vandaag nog parkeren op tijdelijke parkings, maar die zullen op termijn verdwijnen of een andere invulling krijgen. Behalve voor bewoners, voor wie in de omgeving bewonersparkeren werd ingevoerd, bieden de Park and Ride gebouwen hiermee veruit de goedkoopste parkeeroplossing voor wie van buiten de stad komt.
Koen Kennis, Antwerps mobiliteitsschepen:
“De P+R’s zullen de volgende jaren tijdens de werken aan de Oosterweelverbinding garant staan voor een duurzaam alternatief voor wie in de stad wil zijn. Ook nadien zullen ze een belangrijke rol spelen in de modal split voor Antwerpen. De stad en Lantis bouwen de P+R’s uit tot aangename en aantrekkelijke omgevingen waar overstappen van het ene op het andere vervoermiddel vanzelfsprekend is. Op die manier houden we Antwerpen bereikbaar en leefbaar.“
Ook op Linkeroever
Vanaf maandag 17 januari 2022 zal ook het Park and Ride gebouw aan de Blancefloerlaan op Linkeroever de slagbomen openen voor gebruik. Het aanbod “parkeerplaatsen voor 1 euro aan de rand van de stad” krijgt er vanaf dan nog eens 1500 parkeerplaatsen bij.
Niet alleen tijdens, maar ook na de werken aan de Oosterweelverbinding zullen de Park and Rides hun rol vervullen in de manier waarop we ons naar de stad begeven. In de gebouwen staat het comfort voor de gebruiker dan ook voorop. Je elektrische wagen opladen, je fiets stallen in een afgesloten stalling… het kan er snel en makkelijk. Eens geparkeerd stap je over een vervoermiddel naar keuze: tram of bus, of een (elektrische) deelfiets, een step of een deelwagen. Meer dan gebouwen zijn de Park and Rides hubs voor een slimme mobiliteit naar de stad.
Meer info: https://www.oosterweelverbinding.be/vlot-door-de-werken/extra-park-and-rides