(persbericht)
1068 Antwerpse handelaren deden in 2021 zaken met de Antwerpen UCoin, een virtuele munt die de stad lanceerde met de bedoeling de lokale economie te steunen tijdens de uitbraak van het covid 19-virus. Vooral in de sectoren horeca en kleinhandel kregen ondernemers klanten over de vloer om hun UCoins te besteden.
Om lokale consumptie te stimuleren besliste het Antwerpse stadsbestuur dit voorjaar om onder de naam Antwerpen UCoin een virtuele munt te creëren, exclusief te besteden bij plaatselijke handelaren. De looptijd van die munt, de Antwerpen UCoin, liep af op 31 december 2021, tijd dus voor een eindbalans. ‘De Antwerpen UCoin bleek een financiële booster voor de Antwerpse handelaren’, aldus schepen voor toerisme en middenstand Koen Kennis. ‘Bijna 13 miljoen euro vloeide naar de lokale economie. Geen extra papierwerk, geen commissies voor derde partijen, wel extra klanten en meer consumptie. Een uitbetaling binnen de 2 werkdagen. Bovendien vertellen heel wat handelaren mij dat ze dankzij de UCoins nieuwe klanten over de vloer kregen. Precies wat ze nodig hadden om een moeilijke periode door te komen.’
Het stadsbestuur werkte twee initiatieven uit om de UCoins te lanceren. In juni kregen 16.000 stadsmedewerkers een consumptiekrediet ter waarde van 300 euro uitgekeerd. Wie een aankoop deed bij een geregistreerde handelaar kreeg een korting die in een eerste periode kon oplopen tot 66%. Eén derde betaalde de klant uit eigen zak, twee derde met UCoins.
Om ook het brede publiek aan te zetten lokaal te spenderen was er de wedstrijd ‘Ik koop Antwerps’, waarbij winnaars een soortgelijke korting kregen, mits overnachting in een erkend Antwerps verblijfslogies. Op die manier stimuleerde de stad én lokale consumptie én de lokale hotels en B&B’s.
Koen Kennis: ‘Tussen juni en eind december bereikten we hiermee 1068 ondernemers. 393 handelaren tekenden een omzet op van meer dan 5.000 euro. 253 handelaren konden zelfs rekenen op een omzet van meer dan 10.000 euro dankzij Antwerpen Ucoins. Maar liefst 112 handelaren zagen meer dan 25.000 euro binnen komen via UCoin-klanten. De extra omzet voor 48 handelszaken lag boven de 50.000 euro en voor 16 Antwerpse zaken liep dat bedrag zelfs op tot meer dan 100.000 euro. De Antwerpse hotelsector noteerde een extra omzet van meer dan 1.000.000 euro dankzij de wedstrijd ‘Ik koop Antwerps’.
In totaal vloeide op die manier 12.434.516 euro naar de ondernemers in meer dan 92.000 transacties. 7,6 miljoen euro daarvan werd uitgegeven in de kleinhandel, met kledij en electronica als uitschieters. 4,1 miljoen werd uitgegeven in de Antwerpse horeca, bijna 3 miljoen daarvan ging naar restaurantbezoek. Ook de sportsector deed er haar voordeel bij, met meer dan 637.000 euro’s aan uitgaven. De cultuursector noteerde 57.000 euro’s als inkomsten via bestedingen van UCoins.
Schepen Koen Kennis: ‘Het was een schoolvoorbeeld van hoe je een geslaagd ecosysteem opzet, een win/win voor consument, ondernemer en stedelijk weefsel. Dat was van meetafaan de bedoeling van het stadsbestuur.’