Vandaag werd aangevangen met de werken om van de Balansstraat (parallel aan de Brederodestraat) een fietsstraat te maken. Ik was blij dat ik onze medewerkers een handje kon toesteken bij het aanbrengen van de eerste grondmarkeringen en het onthullen van het verkeersbord dat daarbij hoort.
De Balansstraat (met in het verlengde een deel van de Kielsevest) is de eerste straat die we aanpakken in een reeks van nieuwe fietsstraten in de stad. Er komt op die manier maar liefst 19 km fietsstraat bij, wat het totaal in Antwerpen op 23 km brengt.
Na de Balansstraat komen nog een pak andere straten aan de beurt, die je tot in detail opgesomd ziet in dit bericht dat ik eerder publiceerde.
De volgorde van afwerking ligt nog niet helemaal vast, maar wel zeker is dat na de Balansstraat en Kielsevest de missing links in Hoboken aangepakt worden, daarna de fietsas Zurenborg of de missing link op de fietsostrade 107 Antwerpen – Ranst *, waarna de fietsstraat Molenlei moet volgen.
Voor de overige projecten werd nog geen volgorde bepaald. De timing hangt af van de weersomstandigheden. Maar de stad heeft in elk geval snel geschakeld, en dat moet de veiligheid, het comfort van fietsen, en de doorstroming van het fietsverkeer in Antwerpen zeker ten goede komen.
* de volgorde van afwerking wordt hier bepaald door de voortgang van de werken op de Plantin en Moretuslei.